Skip to main content

MICHAL CIHLÁŘ / Zátiší s hozenou rukavic

Výstavní síň Masné krámy
Author
Michal Cihlář
Curator
Petra Kočová

Grafik Michal Cihlář (1960) je považován za průkopnickou osobnost českého moderního linorytu. Touto grafickou technikou se shodou šťastných náhod začal zabývat roku 1980 a brzy si uvědomil, že linoryt je navzdory své primitivní technologii skutečným rájem neomezených tvůrčích možností.

Koncem 80. let už měl Cihlář brilantně vypracované vlastní postupy pro mnohobarevné soutisky z postupně odrývané linorytové matrice. Některé grafické listy jsou více než dvaceti barevné, na výstavě však najdete i soutisk ze 42 barev. Grafiky dodnes tiskne výhradně ručně, bez tiskařského stroje, většinou jen v nákladu kolem sedmi exemplářů. V polovině 90. let začíná od barevných soutisků přecházet k linorytům kolorovaným a své černobílé linoryty pečlivě vybarvuje běžně dostupnými anilinkami. To mu umožnilo dostat se přes své rané pop-artové období až na hranici fotorealismu. Typické je pro něj i časté střídání témat, které si podle svých potřeb často vynucuje jeho široký záběr v oblasti užité grafiky. Zejména knižní a novinové ilustrace jsou svým náměty i provedením nezaměnitelné. Na přelomu tisíciletí svými linoryty vytvořil také originální image pražské zoo. Za svůj přínos na poli volné a užité grafiky obdržel přesně před dvaceti lety prestižní Cenu Vladimíra Boudníka. 

Cihlářova volná tvorba nezapře jeho vztah ke klasickému umění, kdy se ještě portrét podobal portrétovanému a ze zátiší vyzařoval pocit hlubokého zklidnění. Přesto právě jeho zátiší, poskládaná z nejrůznějších banálních předmětů či suvenýrů přivezených z cest, mají ještě něco navíc. Nabízejí totiž nadhled, smysl pro bizarní detail a surreálný příběh, trochu ironie, a hlavně autorovu obsedantní preciznost. Stále znovu ztvárňovaný motiv zátiší, prolínající se jeho grafickým dílem už celých čtyřicet let, zahrnuje ale také fotografie a koláže a v posledním desetiletí i linorytové studie dekadentní krásy erotických hraček.

Jak sám autor říká, tato výstava je o ztišení, o opomíjeném realismu, o návratu k tradičnímu zobrazení. Pro názornost jsou zde vedle vystavených stěžejních grafických listů vystaveny i některé linorytové matrice. Mnohá linorytová zátiší jsou doplněna též o původní předlohu, opravdová zátiší sestavená z důsledně uchovávaných zobrazených předmětů. Návštěvník galerie tak nenápadně nahlédne nejen do pracovních postupů, ale i do umělcova zázemí.

Tato monotematická výstava zcela neopakovatelným způsobem představuje mnoho podob Cihlářových zátiší. Představuje je nejen v určitých souvislostech, ale nahlíží na celé téma jako nadčasový fenomén. Vždyť zátiší, jak výstava dokazuje, jsou všude kolem nás, stačí jen pomyslně zvednout hozenou rukavici.

 

Spolupráce: Marcel Fišer
Grafické řešení: Robert V. Novák

Michal Cihlář, Zátiší s hozenou rukavicí, 2021 Michal Cihlář, Retro, kolorovaný linoryt pro Orientaci LN, 2008 Michal Cihlář, Sokolí oko, 2017
Michal Cihlář, Zátiší s houpačkou, 65,6x87,5cm Michal Cihlář, Zátiší s Darumou, 2021
Michal Cihlář, Prezidenti, ilustrace pro sobotní přílohu Lidových novin Orientace, 2008