Vladivoj Kotyza. Zjevování světa
Výstava představí malířskou a kreslířskou tvorbou významného plzeňského umělce Vladivoje Kotyzy (nar. 1943). Kotyza patřil ve druhé polovině šedesátých let k několika autorům své generace rozvíjejícím v českém umění v návaznosti na proud imaginativního umění směr označovaný jako fantastický realismus. Solitérní autor dospěl během vývoje své tvorby v dalších desetiletích k osobitému a nebývale preciznímu realistickému zobrazení fenoménů městského a později především přírodního prostředí s latentním metafyzický rozměrem. Schopnost mimořádně citlivé vizuální recepce fenoménu a jeho pregnantního kresebného a malířského zpracování umožňují umělci prezentovat skutečnost ve vrstevnatých hladinách zjevování. Mechanismus epifanie je založen na metafyzické neutralizaci tři principů: předmět/objekt vyřazený z utilitárního provozu, čas znehybnělý v okamžiku poledne a prostor nahlížený jako všepojímající hloubka. V posledních desetiletích dospěl umělec k dalšímu způsobu prezentace skutečnosti. Jedná se o rozsáhlou řadu kreseb vytvářených v plenéru bezprostředně před motivem, jejichž cílem je nikoli reprezentující, nýbrž prezentující zobrazení přírody v její živé přítomnosti. Stovky kreseb budou vystaveny v kontinuálních pásech jako hlavní a převažující část expozice. Vizuální a sémantické těžiště výstavy bude tvořit syntetická, monumentální kresebně malířská prezentace „Strom“ sestávající z pěti pláten v celkové výšce přesahující čtyři metry. Strom je zde prezentován fenomenologicky ve sledu úrovní jeho zrakového vnímání od kořenů po korunu. Tato jedinečná realizace, v jistém smyslu završující dlouhodobé studium stromů a přírodních fenoménů, byla umělcem vytvořena v přímé souvislosti s připravovanou výstavou.
Autorem výstavy a doprovodného katalogu je kurátor Západočeské galerie v Plzni Petr Jindra, který se Kotyzově tvorbě dlouhodobě odborně věnuje, naposledy studií v prestižním odborném časopise: „Vladivoj Kotyza: epifanie okamžiku světa“ (Umění / Art LXXI, 2023, číslo 2, s. 153–172).
Cílem výstavy a doprovodného katalogu je mimo jiné začlenit osobnost a dílo tohoto mimořádného plzeňského umělce do celostátního kontextu současného umění.